X
تبلیغات
ترنّم تلاش - سوالات متداول در ریاضی دوم ابتدایی (تازه تالیف )

ترنّم تلاش

فعالیت های کلاسی،نمونه سوال،مسائل آموزشی ،مطالب خواندنی ،داستان های بچه ها

سوالات متداول در ریاضی دوم ابتدایی (تازه تالیف )

۲۱-چرامفهوم ربع ونیم راروی ساعت نشان دادید؟

چون  می خواهیم دانش آموز مفهوم ربع ونیم رابازاویه عقربه های ساعت ببیند البته دانش آموزان از ربع ونیم درخواندن ساعت درزندگی روزمره  استفاده می کنند و با این مفاهیم آشنا هستند.

22- چرا در کتاب در قسمت اندازه گیری به جای واژه پاره خط از واژه خط استفاده شده است؟

عملا دانش آموزان وقتی ابتداوانتها رادرخط اندازه می گیرند یعنی پاره خط رااندازه می گیرند .خود مفهوم پاره خط  درسالهای بعد آموزش داده می شود.

23-آیامی شود پس ازگسترده نویسی که صدتایی ها رااضافه کردیم ده تایی ها راباهم یکی ها راباهم جمع یاتفریق کنیم ؟

خیر زیراباز انتقال راباید انجام بدهددرجمع وتفریق ازسمت چپ حرکت روبه جلو وحرکت روبه عقب راداریم

24- راهبرد حل مسئله ،زیرمسئله درست است یاریز مسئله ؟

زیرمسئله ، مفهوم زیرمسئله یعنی تبدیل یک مسئله به مسئله های کوچکتر.

25-بعدازآموزش جمع به روش  تکنیک یاانتقال دانش آموزان درحل تمارین بایدازکدام روش استفاده کنند؟

مابچه ها رامحدود نمی کنیم ازهر روشی که دوست دارند تمارین راحل می کنند ولی باید هر دو روش را بلد باشند.

26- درهنگام آموزش و معرفی رقم از کارت صفر استفاده شود یا خیر ؟

در ابتدا چون هدف ساخت و معرفی عدد دو رقمی است فقط از کارتهای 1 تا 9 استفاده شود زیرا وجود کارت صفر ایجاد ابهام می کند.

27-می شود مقایسه ای از دوروش داشته باشید؟

انتقال (تکنیک)

فرایندی (گسترده نویسی)

گام آخربه صورت دقیق به جواب می رسد

ازطریق تکنیک به جواب می رسد

درانجام محاسبات با این روش فضای کمتری می گیرد    

 

گام اول به صورت تقریبی به جواب نهایی می رسد

براساس گسترده نویسی به استدلال عددی می رسد

ما در ذهن خود نیز بیشترازسمت چپ استفاده می کنیم

سیرتاریخی محاسبات جمع وتفریق نیز از چپ به راست بوده است.

کاربرداین روش دربین عموم مردم بیشتراست (مثل چرتکه )

 

 

 

 

 

28 -درراهبرد حل مسئله ،تبدیل مسئله به مسئله ساده تراعداد مسئله را چگونه تغییر می دهیم ؟

می تواند اعداد را با کمک تقریب آن را به عدد کامل تبدیل کند  تا ذهن درگیرعدد نشود بلکه درگیر مفهوم شود بعد مسئله راحل کند.

29- مفهوم  احتمال 0 و 1 چیست  ؟

احتمال 0 یعنی پیشامدد ناممکن

احتمال 1 یعنی پیشامد حتمی

احتمال بین 1و صفر یعنی ممکن است این واقعه اتفاق بیافتد و ممکن است اتفاق نیافتد.

30-درراهبرد حل مسئله روش نمادین یعنی تبدیل مسئله به یک تساوی عددی پس چرا در مسئله ای از رسم شکل استفاده کردید؟

برای رسم شکل هم نماد قرار داده ایم که این هم یک نوع نماد سازی است

31-درنمودار تصویری ما نیازی به محور نداریم ؟

بله نبودنش اشکالی درتحلیل نمودار بوجود نمی آورد

 

32-کدام مجموع اعداد دارای مفهوم پیوستگی عدد هستند؟

مجموعه اعداد حقیقی  روی محور اعداد.

33- آیا دفتر ریاضی برای دانش آموزان لازم است؟

بستگی به نظر معلم دارد .

 

34- نحوه آموزش فرهنگ نوشتن چگونه است؟

هدف توانایی نوشتن در دانش آموزان است و نقشه مفهومی فصل در ذهن دانش آموز سازمان دهی گردد.

از دیگر اهداف فرهنگ نوشتن ایجاد کل نگری در دانش آموز است .

چیزهای که یاد گرفته را فهرست کند یا  ابزارهایی را که در درس به کار برده  را نام ببرد.

رشد استدلال از جمله مهارتهایی است که با نوشتن دانش آموز به آن می رسد.

 

35- آیا معماها و تمرینها حتماً باید در منزل انجام شود؟

تمارین در منزل انجام شود  ولی در کلاس بازبینی و مرور گردد.معماها در منزل انجام شود و اگر دانش آموزی سوال داشت می توان به صورت اختصاصی پاسخ داد.

 

36- بعد از آموزش انواع راهبردهای حل مسئله فعالیتهای تکمیلی برای تلفیق آن راهبردها و کاربرد آنها لازم است؟

‌برای تعمیق یادگیری راهبردهای قبلی و راهبردهای کلاس اول می توان از انواع مسئله در فعالیت های تکمیلی  استفاده کند.نمونه این فعالیتها از طریق سایت اطلاع رسانی خواهد شد.

 

37 -  چه زمانی میتوانیم از همه دانش آموزان انتظار داشته باشیم جمع و تفریقهای یک رقمی را ذهنی انجام دهند؟

ب ید توجه داشته باشیم که دانش آموزان در انجام عملیات جمع و تفریق با روشهای مختلف به مهارت ذهنی می رسند در فعالیتهای صفحه 25 و 26 داتش آموزان به مرحله محاسبات ذهنی می رسنداما اگر باز نرسیدند می توانیم از ابزارهایی مثل محور اعداد و ... استفاده کنیم.

 

 

38- بعد از انجام فرهنگ نوشتن معلم می تواند آن را تصحیح کند ؟

معلم ان را کنترل و با بازخورد مناسب دانش آموز را ترغیب به صحیح و درست نوشتن نماید.

 

39 – هدف از قسمت آیا می دانید چیست؟

بالا بردن دانستنیهای دانش آموز و افزایش گنجینه لغات است  ایجاد انگیزه یادگیری و خواندن مطلب در جهت  درک یک مفهوم و مورد ارزشیابی قرار نمی گیرد. 

 

40- فرق تم در  کلاس اول و تصویر موضوعی در کلاس دوم چیست؟

نگاه کتاب در کلاس اول کل به جزء و معلم ابتدا تم را تدریس و سپس به درسها می پردازد و بعد از هر تدریس به تم نیز برمیگردد. در تم کلاس اول کلیه اهداف و مفاهیم گنجانده شده است. اما کلاس دوم تصویر موضوعی جهت معرفی فصل وایجاد انگیزه  و درگیر کردن دانش آموزان و دیدن مفاهیم در محیط پیرامون می باشد .

 

 

41  - اگر در درس تقارن  دو نیمه ای دانش آموز تقارن مورب رسم کرد معلم چگونه  آن را معرفی کند؟

جواب: تقارن مورب نوعی از تقارن دو نیمه ای است ولی با تقارن افقی و عمودی فرق می کند و در سالهای بعد دانش آموز با آن آشنا می شود نیازی به معرفی آن نیست.

 

42 - چرا در کلاس دوم به  مدل سازی توجه زیادی شده است؟

‌باعث تقویت مهارتهای دست ورزی – تجسم بصری- پرورش حس زیبا شناختی پوشاندن سطح, آمادگی برای مساحت- آشنایی دانش آموزان با کاشیکاری  و معماری اسلامی ، ایرانی – ترکیب اشکال هندسی در  محیط پیرامونی- در نهایت پرورش خلاقیت

 

43- چرا بحث مالی (کار با سکه ) در کلاس دوم مطرح شده است ؟

یکی از مباحث مهمی که دانش آموزان باید آشنا شوند ودر زندگی استفاده کنند مباحث مالی است . در کتاب دوم ریال به عنوان  واحد پول همراه با معرفی اعداد سه رقمی  بکار رفته است(دانش آموز بین اعداد سه رقمی و مفهوم پول ارتباط برقرار می کند ) . سکه به عنوان ابزار دست ورزی مناسبترین وسیله برای معرفی این مفهوم است.

 

44 - آیا پس از آموزش جمع و تفریق از سمت چپ می توان جمع و تفریق تکنیکی را آموزش داد؟

تا قبل از فصل شش نباید جمع و تفریق تکنیکی را آموزش داد تا دانش آموزان به خوبی با روش گستره نویسی (فرآیندی) آشنا شوند.

 

 

45 - آیا برای آموزش تقریب می توان از لفظ گردکردن و قطع کردن استفاده کرد؟

اشکالی ندارد می توانید استفاده کند .


برچسب‌ها: اشکال درندریس ریاضی, دوم ابتدایی

[ پنجشنبه پنجم مرداد 1391 ] [ ] [ فهیمه حبیبی ]

[ ]